About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, January 16, 2012

Majlis Perkahwinan Pelarian Myanmar Muslim di Malaysia


Baru-baru ini saya dijemput untuk menghadiri sebuah majlis perkahwinan Myanmar Muslim di Selayang. Majlis perkahwinan yang dilangsungkan agak 'simple' dan dihadiri lebih kurang 200 orang tetamu. Kebanyakan pelarian Myanmar Muslim di Malaysia ini bermazhab Hanafi dan tertib perkahwinan mereka sedikit berbeza dengan yang biasa kita lihat.

bersama pasangan mempelai


persetujuan dari pihak mempelai perempuan

sijil perkahwinan

warga penghuni Madrasah yang memeriahkan majlis perkahwinan tersebut

Majlis perkahwinan dilaksanakan di Madrasah Hashimiah dan Ustaz Hashim selaku pengetua madrasah telah menjadi Kadi bagi pasangan mempelai tersebut. Sijil perkahwinan juga dikeluarkan oleh madrasah. Perkahwinan Myanmar Muslim ini tidak memerlukan sebarang hantaran dan mas kahwinnya pula dalam bentuk rantai atau gelang emas. Hampir semua pelarian Myanmar Muslim ini berpendapatan rendah kerana seperti yang diketahui, di Malaysia mereka tidak dibenarkan untuk bekerja dan anak-anak mereka tidak mendapat akses pendidikan di sekolah. Hasil sumbangan dari komuniti mereka, kenduri secara kecil-kecilan dapat diadakan.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...