About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, August 3, 2017

Air Mata Dan Penawar

Rombongan berkumpul di Masjid Negara untuk sesi taklimat dan bacaan doa sebelum bergerak ke Pos Betau


Menitis air mata, bila saya sedar yang saya terlambat kenal dengan group Kindness Malaysia. Pengalaman pertama saya join Kindness Malaysia masuk perkampungan orang asli dari suku kaum semai di Pos Betau,Kuala lipis, Pahang memberi beribu ribu makna yang tidak terungkap dengan hanya kata-kata!!! Serius korang kena rasai sendiri!! Dlm hati nie, kenapa la  tak kenal dengan group nie 5-6 tahun dlu.. Kenapa la tidak menjiwai kedamaian ini 6-7 tahun dulu.



Suasana Kampung Sentoi di Pos Betau yang mendamaikan


Saya sedar Allah nak bagi sesuatu tepat pada masanya. Inilah masa yang tepat selepas beberapa ujian kelukaan yg singgah dihati. Allah hadirkan penduduk kampung orang asli ini yang tulus ikhlas cinta mereka melalui kemuliaan hati ahli Kindness Malaysia.


Penulis bersama Cikgu Safwan mewakili SMK Convent Jln Peel KL
Merasa duduk di rumah buluh

Super duper thanks korang!! Baru intro nie! Mula sampai agak kaku sebab tengok toilet kena angkut-angkut air, kena tido dalam surau kayu yang tingkapnya terbuka luas, kiri dan kanan hutan. Mak aii berdebar saya rasa dlm hati, takde binatang singgah ke? aku sakit perut nanti macam mana? bukan tak pernah pergi kem, pernah je tapi kem yang pergi ala-ala kampung versi moden. Ini memang pure kampung, kiri kanan kabus weh gelap lagi pulak masa sampai tuh.. Sejuk dia tak payah cakap la gigil beb!
Bersama dengan sebahagian sukarelawan Kindness Malaysia


Jejak je kaki kat tanah suku kaum asli pagi tu segala takut bertukar jadi excited! Senyum,riang,jerit, tawa buat saya lupa KL weh. Redah hutan berkaki ayam,korek ubi kayu, petik pucuk paku, petik segala daun yang org asli mkn,lawan arus lintasi sungai, semua tuh memang boleh buat korang rasa hubungan alam dengan manusia! Damainya, indahnya Allah yang tahu.. Part paling tak boleh lupa, mandi sungai sangkut kaki atas buluh tengah-tengah sungai tu, kepala turun ke belakang rendam dalam sungai. Perhhhhh nikmatnye!!! Kosong je dalam otak dalam hati dengan sejuk air sungai, tak penah sangka pulak selama nie ade bakat gymnastics walaupun badan tak cukup kecil 😂😂..
Ubi kayu merupakan makanan ruji bagi masyarakat di sini

Mencari pucuk paku dan ubi kayu


Saya boleh rasa bahagia yang wujud dalam hati setiap anak-anak orang asli, keakraban mereka, keutuhan kasih sayang yang wujud antara mereka, penghargaan mereka terhadap alam, manusia dan haiwan, kesetian, kedamaian, cinta, hormat pada adat dan budaya mereka.. Semua nie saya takkan dapat rasa kalau saya tak join program Kindness Malaysia dan tidak melibatkan diri dalam program sekolah! Thanks Puan faridah (Pengetua SMK Convent Jln Peel) Puan Seri Ayu dan cikgu-cikgu lain yang sponsor dan bagi full support utk program masuk ke perkampungan org asli kali ini..




Sungai yang mendamaikan memikat hati sesiapa sahaja yang datang ke sini

Betul la orang cakap untuk mencari bahagia kita kena buat kebaikan.Satu kebaikan yg kita buat,lekat dalam hati setiap individu, kita akan dapat bahagia dan kepuasan yang tidak ternilai.. Inilah penawar selepas mengalami satu fasa duka yg diibaratkan bagai kaca terhempas dibatu!!

mencungkil bakat mereka dalam mewarna

Acara sukaneka memeriahkan lagi suasana

Orang dewasa juga tidak ketinggalan menunjukkan bakat 
Menyampaikan amanat yang diberikan oleh pihak sekolah dan penderma

By everyone for everyone!!! Thanks guys.. I'll join for the next program coz I want the happiness come to me sincerely.




Kenangan Bersama mereka akan sentiasa tersemat dihati

kita jumpa lagi




Norwahayu binti M. Nordin
Sukarelawan Kindness Malaysia
SMK Convent Jalan Peel

3 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...