About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Tuesday, March 15, 2016

Projek Orang Asli Kampung Sentoi




 Pada 26, 27, dan 28 Februari 2016, Kindness Malaysia dengan kerjasama Asrama Darul Falah (ASDAF) telah menjalankan satu Projek Orang Asli. Pada kali ini Kampung Sentoi, Pos Betau, Pahang menjadi pilihan kami untuk projek ziarah ini. Seramai 30 orang sukarelawan turut serta dalam menjayakan projek ini. Kampung Sentoi merupakan sebuah perkampungan orang asli yang mempunyai penduduk terdiri daripada suku kaum Semai dan Bateq.  Kampung ini mempunyai penduduk seramai 300 orang yang majoriti penduduk terdiri daripada kanak-kanak. Pendapatan utama penduduk disini ialah hasil hutan dan kebun yang diusahakan sendiri. Penduduk kampung sangat ramah dan menyambut kedatangan kami dengan gembira terutama kanak-kanak.

Kanak-kanak yang paling gembira menyambut kedatangan kami
       Kami berkumpul di ASDAF untuk taklimat dan pembahagian tugas. Kami bertolak ke Kampung Sentoi pada jam 11 malam dan sampai di sana pada jam 3 pagi. Kami berehat sebentar sebelum bangun untuk solat subuh dan menyediakan sarapan pagi. Terdapat juga  sukarelawan membaik pulih pintu tandas surau dan lampu. Selepas sarapan, pertandingan mewarna untuk kanak-kanak bermula dengan penyertaan yang amat menggalakkan daripada kanak-kanak di sana. Aktiviti diteruskan dengan beberapa aktiviti sukaneka bahagian pagi seperti bawa bola ping pong dengan sudu dan tiup belon. Masa yang sama bahagian penyediaan makanan sedang menyediakan makanan tengah hari. Selepas makan tengah hari dan solat zuhur, aktiviti bebas rehatkan badan di sungai yang sangat sejuk airnya.
Sukarelawan membaik pulih keadaan tandas surau yang rosak

Sukaneka-tiup belon paling besar

Sukaneka - Bawa bola ping pong dengan sudu

Semangat kanak-kanak menyertai pertandingan mewarna

Kaum ibu membantu dalam penyediaan makanan

Sukarelawan tidak ketinggalan membantu di dapur

Bergotong-royong menyiapkan makanan

Masa makan kanak-kanak yang paling laju

Rehatkan minda dan badan mandi di sungao yang sejuk

      Selepas solat asar, bermula sukaneka bahagian petang yang menglibatkan kanak-kanak dan orang dewasa. Sukaneka kanak-kanak di teruskan dengan acara isi air dalam botol dan cari gula-gula dalam tepung. Sukaneka untuk orang dewasa acara berjalan serentak bagi menyumpit dan boling kelapa. Acara menyumpit mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk kampung kerana menyumpit ialah tradisi orang asli untuk memburu binatang di dalam hutan. Seterusnya acara bola tampar untuk orang dewasa memeriahkan lagi acara sukaneka pada petang itu.


Pertandingan menyumpit untuk orang dewasa

Sukaneka - Mencari gula-gula dalam tepung

Sukaneka - isi air dalam botol

Sukaneka dewasa - boling kelapa

Antara pertandingan tumpuan - bola tampar


       Antara solat maghrib dan isya’ pengisian tazkirah telah disampaikan oleh Ustaz Karim dan diikuti dengan makan malam. Selepas makan malam, penduduk kampung bersetuju untuk mengadakan persembahan upacara sewang. Sewang merupakan upacara berbentuk ritual mengikut tujuan tertentu upacara tersebut diadakan. Para sukarelawan sangat gembira dapat menyaksikan upacara tradisi masyarakat orang asli. Persembahan upacara sewang tamat pada jam 12 tengah malam dan semua sukarelawan pulang dan berehat.

Sedikit perkongsian antara magrib dan isya'

Persembahan Sewang oleh penduduk kampung sentoi

      Pada keesokan paginya, selepas solat subuh pengisian diberi oleh En Muhammad dan diteruskan dengan persiapan sarapan pagi. Selepas sarapan, aktiviti gotong – royong membersihkan kawasan kampung bersama kanak-kanak. Di samping itu, penyampaian sumbangan kepada penduduk kampung yang membantu menjayakan program ziarah ini. Penyampaian hadiah pertandingan mewarna sejurus selepas penyampaian sumbangan. Semua penduduk kampung gembira terutamanya kanak-kanak.


Antara hadiah yang disediakan untuk pemenang

Penyampaian sumbangan kepada penduduk kampung

Gambar kenang-kenangan bersama kanak-kanak di sana


      Setelah selesai semua, para sukarelawan mengemas barang dan bersiap sedia untuk bergerak pulang. Kami bertolak pada jam 11.30 pagi. Kami pulang dengan perasaan gembira dan sedih untuk meninggalkan kampung ini. Kami bersyukur kerana dapat membahagiakan penduduk kampung dan menyampaikan sumbangan yang diamanahkan oleh penderma yang baik hati. Terima kasih diucapkan kepada mereka yang telah memberikan sumbangan dari segi wang ringgit mahupun barang keperluan. Saya berharap agar dengan sumbangan tersebut dapat membantu mereka dalam kehidupan seharian. Kepada para sukarelawan, di harap dapat mengambil pengajaran dan mendapat pengalaman yang berguna sepanjang program. Semoga semua terus bersemangat untuk menyebarkan kebaikan dan menyertai aktiviti yang dianjurkan oleh Kindness Malaysia. Alhamdulillah. ^_^


Fatin Amira Nabila Binti Tauran
Project Coordinator
Kindness Malaysia


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...