About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, January 8, 2018

Tanya Allah, Allah Sayangkan Kita?



Bila nak berubah jadi baik ini, kadang-kadang diri tertanya, Allah marah aku lagi ke sebab dulu selalu buat hal. Sekarang pun buat hal juga, cuma tak dasyat macam dulu. Bila drive ternampak kereta depan, nampak sticker belakang kereta tulis Allah loves you. Kita pun rasa tenang sikit seolah2 mesej itu dariNya.

Lepas seketika, kita terasa lagi, Allah tak sayang aku ke, kenapa aku rasa macam jauh, tetiba dekat wall FB nampak satu quote, jika Allah masih sayang, Allah akan buatkan hambaNya berzikir. Kebetulan time tu julung kali baru berzikir, alhamdulillah.

Dan baru ini masih terasa lagi, apa yang aku buat selama ini, Allah terima tak? Pergi breakfast, kedai roti canai pasang lagu tangkap leleh. Masuk saja muzik lagu, dah rasa lain macam. Rasa layan sangat. Terus search tajuk lagu tu dan masukkan dalam mp3 kereta.

2, 3 hari kemudian, ulang2 lagu yang sama masa drive, saja nak baca lirik. Yelah, karok dalam kereta mestilah mau tau lirik kan? Baru perasan ini bukan lagu tangkap cintan, ini lagu ketuhanan...

"Bila ku sedari diri disayangi,
Langkah kaki ini semakin berani,
Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku,
Kembali dipandu,
Engkau pertama, tiada akhirnya, 
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya,
Izinkanlah aku menumpang di sini,
Di bawah naungan kasih dan sayang mu, 
Ku berserah diri..."

Terngiang bibit "Bila ku sedari diri disayangi..." maka rasa sebak kejap. Allah masih sayang aku ni. Ingatkan ayat tu sebab ada awek atau isteri kita sayangkan kita, tapi bukan, sebenarnya Allah yang sayangkan kita.

Syukur ya Allah. Kadang kita rasa takut, jika Allah tinggalkan kita. Kita tanya balik padaNya dalam doa, insyaAllah Dia akan beri jawapan kepada kita, wallahualam.

#kindnessmalaysia

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...