About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, January 8, 2018

Nak Lakukan Kebaikan Tidak Perlu Tunggu Masa yang Sesuai


Pagi ini sempat pergi sarapan dekat gerai roti canai kegemaran di Dato Senu. Punya fikir apa aktiviti kindness yang boleh buat pagi ini. Nak buat Projek Petrol mini, minyak motor masih penuh. So order dulu nasi lemak sotong sambal lebih dengan roti canai.

Ada seorang uncle cina dalam hujung 40an, smart pakai kemeja. Nampak gaya macam tokey bisnes, atau mungkin salesman yang berjaya. Order yang sama gak. Roti canai sekeping, teh tarik secawan.

Dapatlah ilham, setakat RM2 saja boleh belanja uncle ni. Saya pun minta Nabila bayarkan 2 roti canai, 2 teh tarik, bersamaan RM4. Bayar sekali uncle tu ya saya kata pada abang roti canai. Abang roti canai bagi sign good.

Dah selesai sarapan, Nabila kata nak singgah taman permainan dulu. Masa atas motor terfikir, nak share kisah ni dekat FB, nanti ada yang kata baik belanja orang susah. Kita share juga untuk beri inspirasi kebaikan. 

Kita pun tak tahu keadaan sebenar orang yang kita belanja tu. Nampak smart, tapi dalam poket siapa tahu. Oleh itu sebarkan saja kebaikan itu tidak kira tempat, masa atau pada sesiapa pun. Tak rugi pun...😊

#kindnessmalaysia #makemalaysiakindagain

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...