About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, April 14, 2019

2 Projek Plastik Hitam Ceriakan Malam Minggu


Dua Projek Palstik Hitam oleh Kindness Malaysia diadakan pada malam hari Jumaat (5 April 2019) dan Sabtu (6 April 2019) baru-baru ini. Kali ini Kindness Malaysia bekerjasama dengan para pelajar dan tenaga pengajar dari Kolej Vokasional Shah Alam (KVSA) dan Uitm Puncak Alam. 


Kehadiran mencecah lebih 50 orang di mana tenaga pengajar, pensyarah termasuklah wakil PIBG turut turun padang menyantuni para gelandangan pada malam itu. Umum mengetahui Projek Plastik Hitam ini adalah menggantikan Projek Menyantuni Rakan Gelandangan di jalanan (Feed The Homeless) di mana pemberian makanan berat ditukar kepada pemberian makanan ringan dan kering seperti roti, pisang, biskut dan air mineral, peralatan mandi (toiletries) serta peralatan kemasan diri (sikat, pengepit kuku, tuala, selipar, stoking) selain misi utama membersihkan sampah-sarap dan sisa makanan di sekitar kawasan gelandangan di ibu kota ini.

Briefing oleh Projek Koordinator

Projek Plastik Hitam dimulakan dengan sesi briefing oleh Projek Koordinator Kindness Malaysia. Penerangan bertujuan mendedahkan bagaimana Projek Plastik Hitam akan dilaksanakan dan apa yang perlu dibuat dan tidak perlu dibuat semasa berada di lokasi gelandangan selain pengenalan mengenai Kindness Malaysia dan pengenalan sukarelawan kepada semua.

Para pelajar telah dinasihatkan membawa sarung tangan (glove), plastik hitam dan pencuci tangan  (hand sanitizier) sebagai peralatan untuk projek kali ini. Kelihatan semua yang terlibat termasuklah suakrelawan amat bersemangat membersihkan Kuala Lumpur pada malam itu.

Makanan kering dan ringan siap sedia untuk digihkan

Sekitar jam 12.10 malam, para pelajar dibawa ke tempat yang dituju secara berkumpulan. Mereka dinasihatkan supaya tidak berjalan berseorangan dan mengikut laluan yang betul untuk mengelakkan perkara tidak diingini berlaku. Pembersihan mula dilakukan oleh semua yang terlibat. Inilah kali pertama mereka menjalankan projek seperi ini. Tugasan dibahagikan sesama mereka di mana ada yang memberi makanan dan ada yang mengutip sampah. Jelas kelihatan kerjasama erat sesama para pelajar ini.


First aid box dibawa oleh pelajar Kolej Vokasional Shah Alam


Sukarelawan turut membantu membersihkan kawasan 


Pelajar bersama plastik hitam


Kerjasama sesama mereka 

Setelah selesai memberi makanan dan membersihkan kawasan sekitar gelandangan, mereka pulang ke tempat berkumpul tadi. Mereka diberikan rehat selama 5 minit untuk menghilangkan penat seketika sambil mencuci tangan dengan hand sanitizier yang dibawa tadi.

"Saya terkejut dan rasa takut untuk mendekati mereka. Nak kutip sampah pun rasa berdebar-debar, tapi mereka semua baik dan ada yang dah tidur. Ada juga yang berterima kasih sebab kita tolong bersihkan sisa-sisa makanan mereka', begitulah perkongsian salah seorang daripada mereka.

Malam yang semakin sunyi itu tidak pernah mematahkan semangat para pelajar ini untuk terus berkongsi pengalaman dan rasa sepanjang mengikuti Projek Plastik Hitam tersebut. Banyak perkongsian yang berguna daripada mereka semua. Sukarelawan juga sempat bersama-sama berkongsi pengalaman pahit manis sepanjang menyertai Projek Plastik Hitam bersama Kindness Malaysia.

Perkongsian pengalaman mengutip sampah oleh wakil MPP KVSA

Penutup acara, penyerahan cenderahati daripada pihak Kolej Vokasional Shah Alam kepada Kindness Malaysia dan diakhiri dengan bergambar kenangan. Terima kasih kami ucapkan kepada semua yang bersemangat dan berusaha gigih untuk bekerjasama dengan kami untuk Projek Plastik Hitam kali ini.


Serahan cenderahati

Perkongsian di penutup acara

Semoga projek ini memberi inspirasi kepada semua untuk sama-sama membantu orang lain dalam pelbagai cara. Inisiatif membersihkan sampah-sarap mahupun sisa makanan ini sekurang-kurangnya dapat membantu mengurangkan bebanan pekerja pembersihan dan menjadikan kawasan gelandangan lebih bersih dan selesa.

Gambar kenangan pelajar dan tenaga pengajar KVSA bersama sukarelawan

Terima kasih sekali lagi kepada semua yang terlibat, para pelajar, tenaga pengajar, sukarelawan dan orang perseorangan yang sama-sama menyumbang masa, tenaga dan wang ringgit demi kebaikan bersama. 


Shukur Harun
Projek Koordinator
Kindness Malaysia


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...